Het is vandaag de dag niet nieuw dat technologie de manier verandert waarop wij denken over zaken die ons dagelijks leven beïnvloeden. De trends voor de automobielsector zijn uiteraard het gevolg van wat de technologische gemakken bij de consument hebben losgemaakt.
Er is een specifieke gedragsverandering die de perceptie van de automarkt verandert: de gebruikerservaring komt naar deze sector. Om niet verouderd te raken, moeten autofabrikanten rekening houden met de ervaringen van de consument in de auto.
Het wordt dus belangrijk om na te denken over gepersonaliseerde modellen. Met andere woorden, de gebruiker is het middelpunt van de automobielsector geworden. Bekijk daarom hieronder de belangrijkste trends in de automobielsector die de sector de komende jaren vorm zullen geven!
1. Cultuur van innovatie
Investeren in technologie en innovatie is een uitstekende kans om de automarkt in 2023 sterker te maken. Een van de nieuwigheden is Industrie 4.0, door specialisten aangeduid als een alternatief om dit segment te stimuleren. Zo zullen we kunnen genieten van auto’s die in de cloud zijn geïntegreerd, onderdelen die in 3D-printers zijn gemaakt en intelligente fabrieken.
Er is ook een tendens tot verfijning in voertuigontwerpen om een veiliger hub te bieden in termen van productiviteit en entertainment tijdens verplaatsing. Een ander belangrijk punt is de investering in gekoppelde en intelligente wagenparken, die bijvoorbeeld problemen als congestie kunnen oplossen.
2. Connectiviteit
Met steeds meer moderne voertuigen is de toekomst van mobiliteit gekoppeld aan totale internetconnectiviteit. Technologieën zoals 5G zullen dan ook in staat zijn auto’s overal een signaal van hoge kwaliteit te bieden.
Ook het internet in voertuigen zal dienen om de inzittenden hun toestellen te laten aansluiten en media te consumeren, te studeren, te werken, spelletjes te spelen, te chatten enz.
3. Aanwezigheid van technologie in voertuigen
Technologie speelt een steeds grotere rol in alles om ons heen. In de automobielsector is dit nog duidelijker en groeit het snel, zoals bij autonome auto’s, die onderweg niet voortdurend hoeven te worden gecontroleerd. Het is een mechanisme dat veel helpt om de tijd te optimaliseren, ongevallen te vermijden en de stedelijke mobiliteit te verbeteren.
Een andere belangrijke trend voor voertuigen is elektrische energie als de definitieve brandstof voor de toekomst. Naarmate deze vraag toeneemt, zullen de autoprijzen concurrerender worden.
Ook wordt voorspeld dat voertuigen in de komende jaren via wi-fi met elkaar in verbinding zullen kunnen staan, zonder dat applicaties aan boord nodig zijn. De eigenaars van auto’s zullen dus hun routes bepalen en de gekozen weg aan de hand van hun eigen gegevens bepalen.
Het belang van aanpassing
Ontwrichtende innovaties hebben verandering noodzakelijk gemaakt. Auto winkels moeten zich dus aanpassen en oplossingen zoeken die op de nieuwe realiteit zijn afgestemd. In het licht van zoveel veranderingen is het belangrijkste dat je je mentaliteit verandert en aandacht besteedt aan de innovaties die zowel de markt ten goede komen als deze duurzamer en efficiënter maken.